23 maja 2017
zadaj pytanie Andrzejowi Aumillerowi
02.01.2015 Międzynarodowe Targi Poznańskie
Pożegnanie dr Andrzeja Byrta Prezesa Zarządu Międzynarodowych Targów Poznańskich
więcej
l Maj 2017 r
Nd
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Archiwum
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Aktualności
03.10.2011 Obwodnica Pobiedzisk priorytetem
Rozmowa z Andrzejem Aumillerem, byłym ministrem budownictwa, kandydatem do Sejmu RP.


Obwodnica Pobiedzisk priorytetem

 Rozmowa z Andrzejem Kordianem Aumillerem, byłym ministrem budownictwa, kandydatem do Sejmu RP.


Rozmawiamy na Rynku w Pobiedziskach, gdzie spotkaliśmy się usiłując przejść przez ulicę na drugą stronę. Nie jest to łatwe jednak, bo pędzi samochód za  samochodem, tir za tirem. Można tylko współczuć mieszkańcom…

— Panie Redaktorze niestety, może być jeszcze gorzej, bo natężenie ruchu spotęguje się, gdy powstanie szybka droga S5. Otóż chcąc wjechać z drogi krajowej nr 5 na budowaną drogę ekspresową S 5 konieczny będzie wjazd do Pobiedzisk. Do tej pory przez miasto przejeżdżało ponad 7 tysięcy pojazdów. W ostatnim czasie, kiedy wprowadzono opłaty za korzystanie z drogi 92 Warszawa – Berlin oraz po zainstalowaniu dodatkowych bramek na autostradzie A2, ruch zwiększył się znacznie. Jak mnie poinformowano w Urzędzie Miasta Pobiedziska, można przyjąć, że obecnie przez centrum Pobiedzisk, zabytkowy rynek oraz przez ul. Kostrzyńską, przy której znajduje się Zespół Szkół, w którym uczy się 1200 uczniów, przejeżdża 9 do 10 tysięcy samochodów, z czego 1/3 to tiry. Opisaną trasą przejeżdżają też cysterny z paliwem jadące z bazy w Rejowcu. Z powodu takiej sytuacji jakość życia w mieście bardzo się pogarsza. Budowa obwodnicy staje się najważniejszym priorytetem.

Czy jej budowa jest realna?

— Tak, jak najbardziej. W pobliżu torów kolejowych można wybudować podziemny przejazd. Obecnie znajduje się tam już przepust i w tym miejscu powinien zostać wybudowany tunel tak by można poprowadzić ruch z drogi krajowej na drogę, która pełniłaby funkcję obwodnicy miasta. Podobne rozwiązanie zastosowano w Swarzędzu.

Gminy zapewne nie stać na taką inwestycję…

— Ze względu na to, że byłoby to połączenie drogi krajowej nr 5 Poznań – Gdańsk z drogą powiatową Kiszkowo – Kostrzyn-Środa Wlkp. Inwestycję tą bezwzględnie powinna sfinansować Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Starostwo Poznańskiego.

Co do tej pory zrobiono w tej sprawie?

— Według moich informacji uchwalono Studium Uwarunkowań i Zagospodarowania Przestrzennego, w którym uwzględniono obwodnicę na długości 1,7 km i prawdopodobnie w najbliższym czasie zostanie uchwalony plan miejscowy, który pozwoli zrealizować tę inwestycje. W rozmowie z Burmistrzem dowiedziałam się, że gmina jest gotowa wykupić grunty pod tę inwestycje i wybudować 1,7 km obwodnicy natomiast nie będzie jej stać na wybudowanie tunelu pod torami kolejowymi. Mogę zapewnić,
że uzyskując mandat poselski będę monitorował przebieg tej inwestycji. Dotychczasowe moje dokonania świadczą o tym, że jestem skuteczny w dążeniu do celu.

O co jeszcze chce Pan zabiegać jako poseł?

— Podstawowa sprawa to pomoc młodym ludziom w zakupie mieszkania. Polskę dzieli przepaść pokoleniowa jeśli chodzi o ilość mieszkań na 1000 mieszkańców. W Polsce średnia wynosi 370, średnia unijna 470 a w starych państwach unijnych 540. Od wielu lat w naszym kraju przekonuje się młodych ludzi, że jedynie kredyt hipoteczny pozwala uzyskać klucze do mieszkania. Przez to młodzi ludzie nakładają sobie „homonto” na 35 lat, a co gorsze zatrzymana zostaje ich mobilność zawodowa. Dlatego proponuję kilka rozwiązań. Po pierwsze, budownictwo w partnerstwie publiczo-prywatnym, w tym celu tworzy się spółkę celową do której gmina wniosłaby grunt, wzięłaby na siebie przygotowanie planów miejscowych i wszelkie uzgodnienia, a inwestor sfinansowałby budowę. Gmina otrzymałaby w zamian część mieszkań. Jeśli państwa polskiego nie stać na wspieranie budownictwa z budżetu to może przekazać grunty pod budownictwo społeczne, a to przyczyni się do nakręcenia koniunktury w gospodarce. Następna sprawa to budownictwo na wynajem przez inwestorów, ale z ustawą, która zapewniałaby bezpieczeństwo wynajmu. Ostatnia propozycja, to sprzedaż mieszkań w leasingu. Właściciel firmy mógłby wtedy kupić mieszkanie na fi rmę i w nim zamieszkać, ale mógłby również kupić mieszkania dla pracowników. Mógłby też po np. 10 latach przekazać im to mieszkanie, pod warunkiem spłacania pozostałych rat. To wiązałoby się ze spłacaniem dalszych rat. Dodam, że w kryzysie, każda złotówka wydana na wspieranie budownictwa mieszkaniowego przynosi 30 złotych zysków w postaci podatku VAT. Biorąc prosty przykład 100 tys. mieszkań to np. 100 tys. wanien, sprzętu AGD, RTV, mebli itd. a od tego mamy podatek VAT, który zasila budżet państwa. Mamy wielką szansę w stosunku do Unii
Europejskiej budować mieszkania. Trzeba wszystko zrobić, by Polska nie wpadła w „dołek finansowy”. Rządzący powinni sobie zdawać sprawę, że podstawowa komórka społeczna jaką jest rodzina musi mieć zapewnione mieszkanie.


Rozmawiał Sławomir Lechna


wywiad w wersji elektronicznej:
http://www.naszglospoznanski.pl/ngp011.html



źródło:
Nasz Głos Poznański nr 11 z 3 października 2011 r.

Komentarzedodaj komentarz
Musisz być zalogowany, żeby pisać komentarze. Przejdź na forum.
Strona główna   Aktualności   Doświadczenie polityczne   Andrzej Aumiller prywatnie   Wolontariat   Galerie i multimedia   Linki   Forum   Kontakt
Wszystkie prawa zastrzeżone 2007 Andrzej Aumiller. Wykonanie witryny: PASADEMA Kreowanie Wizerunku xhtml css Odwiedzin 2994923(3229032)